‘wat ik zo aan Nederland mis’ - Reisverslag uit Newton, Verenigde Staten van Didi en Tyler de wilt- Gilbert - WaarBenJij.nu ‘wat ik zo aan Nederland mis’ - Reisverslag uit Newton, Verenigde Staten van Didi en Tyler de wilt- Gilbert - WaarBenJij.nu

‘wat ik zo aan Nederland mis’

Door: diedjedewilt

Blijf op de hoogte en volg Didi en Tyler

03 Mei 2012 | Verenigde Staten, Newton

Een heleboel, maar toch zo weinig!

Na langer dan een jaar uit Nederland te zijn ben ik inmiddels aardig gewend geraakt aan de Amerikaanse cultuur. Ik vindt het niet meer erg om bijna iedere dag pasta of pizza te eten, ik hou van het ‘To go’ of ‘doggie bag’ part, de zinnen ‘whatss up?’ en ‘hi, how are you?’rollen automatisch mijn mond uit, de sweetpatatoes zijn onweerstaanbaar, ik vind de xxl ijs toch wel heel aantrekkelijk, ik kan niet meer leven zonder Starbucks! Of te wel mis ik eigenlijk nog wel iets van Nederland?
De Nederlandse nuchterheid, het Wk, Eten, een goed biertje en heerlijke Nederlandse gezegden om maar even wat op te noemen.

Want zo af en toe op een stil moment lig ik toch te fantaseren over mijn kikkerlandje. Over alle dingen die ik mis zoals een’ frikandel special’. Wij Nederlanders zijn gewend na een aantal biertjes nog eens extra aan onze calorietjes te werken door een lekkere frikandel speciaal naar binnen te werken. Elke zaterdag avond komt deze fantasie weer terug in mijn hoofd als ik na en aantal Americaanse sparkeling water, ik bedoel bier, een Amerikaanse hotdog zit te eten. Want een hotdog is nou eenmaal niet te vergelijken met een oer-Hollandse frikandel. Bij een een frikandel special proef je de heerlijk Nederlandse smaakvolle curry en mayonaise, voel je de uitjes knappen in je mond en ben je gegarandeerd met een nasmaak voor de komende drie uur en je weet dat Iedereen de komende een gemiddelde afstand van 2 meter houd. Ja inderdaad dat mis ik! Naast de kroketten, bittergarnituurtjes en vlammetjes.

Natuurlijk denk ik niet alleen aan Nederland als ik een wat iets hogere alcoholpercentage in mijn bloed hebt. Nee ik denk ook aan Nederland als ik mijn 100ste Amerikaanse zak drop open en er achter kom dat ook dit merk plastik verkoopt in plaats van echt Drop! Ik heb inmiddels honderden euro’s uitgeven aan echt Nederlands drop, maar hé eens een Nederlander altijd een Nederlander en wij houden nu eenmaal van drop. Daarin tegen blijft het hilarisch om Amerikanen drop te zien eten en dan vooral de zoute. Van te voren niet zeggen dat het zout is, dan focussen op hun gezichten en voor je het weet lig je helemaal dubbel om die gezichten die helemaal vertrekken! Heerlijk!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een hoop etenswaren van Nederland mis. Alle lekker stamppotjes, de rookworsten, haring met uitjes, goeie augurken, echt kaas, echt drop het houd niet op. Toch is er iets anders wat ik heel erg mis aan Nederland en dat is de taal. Ondanks dat ik nu aardig gewend ben om 24/7 Engels te praten, dromen en te denken, floept er zo af en toe toch een Nederlands woord uit. Ook de slechte woorden, want geef nou eerlijk toe zijn onze scheldwoorden niet hilarisch! Neem nu Klootzak ( sorry voor het schelden), well that’s saying your testicals in two different ways. Dat zijn een mans testicals op twee verschillende manieren ‘kloot’ en ‘zak’. Hilarisch!!!!
Of wat dachten jullie van ‘ik ga even kluivert buitenspel zetten’ dat klinkt nu eenmaal beter in het Nederlands. Wij Nederlanders weten waar wij het over hebben, zeg ik het Engels krijg je weer van de gezichten die helemaal vertrekken!
Daarnaast heb je het woord gezellig. Dit is het woord dat ik het meeste mis. Geen enkel Engels woord omschrijf gezellig. Het is allemaal te negatief, of is het gewoon net niet! Nee wij gebruiken gezellig, vaak wanneer we het naar ons zin hebben, ons vrolijk voelen, iets leuk doen of juist op de bank aan het relaxen zijn, de sfeer maakt het ‘gezellig’.

Naast al het eten en de leuke woordjes is er natuurlijk één groot ding wat ik mis van Nederland! Dat zijn onze feesten of onze gekheid! Want geen ander land kan tippen aan onze gekheid tijdens een WK wedstrijd, of gewoonweg een festival, oranje overal, bier, haring, iedereen komt samen iedereen viert het zelfde! Je plant je werk, activiteite zo zodat je op tijd bij je vrienden ben om de wedstrijd te kijken. Mijn witte haren verdwijnen in oranje verf! Heerlijk!


Maar wat mis ik nu het meeste van Nederland. Nee niet het eten, nee niet de feesten, nee niet de leuke woorden, maar gewoonweg mijn lekkere Nuchtere Nederlandse Familie. Alles is vervangbaar, je leert nieuwe grappige gezegden in het Engels, je gaat naar andere feesten en IK juich nu voor de Boston Bruins, Ik heb nu nieuwe etenswaren die ik het liefste elke dag eet. Maar hoe dan ook mijn familie is niet vervangbaar, een knuffel van je au pair kindje is niet te vergelijken met een knuffel van mijn eigen zusje. Een positief praatje van mijn host Mam is niet het zelfde als een positief praatje van mijn moeder, Ik kan niet even mijn broertje en zusje plagen of hun de kieteldood geven.

Een aantal maanden terug was ik in Nederland ook hier zag ik weer dat ik mijn familie heel erg hebt gemist, maar ook zeker alle niet zo slimme acties van mijn moeder. Om even een voorbeelden je te noemen.
‘Zelf heb ik ook mijn niet al te slimme momenten en dit moment liet mij weer inzien van wie ik het heb. Zo staan wij in de file onderweg naar huis, lekker te zingen met de muziek. Zegt mijn moeder uit het niets ‘ Didi, hou jij even het stuur vast’. Ik vol verbazing niet wetende waarom het stuur vast houden denkend dat ze iets uit haar tas nodig heeft. BOEM!!!! Daar klapte mijn moeder tegen het raam. Ze wilden even haar banden checken of ze niet lek waren, ze was alleen vergeten dat ze het raam weer dicht had gedaan om de Airco te gebruiken in plaats van Arco ( alle ramen kunnen open, weer een Nederland leuk woordje ) met gevolg dat mijn moeder met volle vaart tegen het raam aan knalde ( aangezien ze het snel wilde doen) Gevolg slappe lach, een bult en goed verhaal om te vertellen.

Wie mist zo iets nou niet?


  • 03 Mei 2012 - 15:12

    Mamsie:

    nog 3 weken en dan kom ik gezellie naar je toe schat, maken we weer nieuwe bloopers kunnen we knuffelen en geef ik jou wel de kieteldood dikke dikke kusssssssss xxxxxxxxxxx

  • 03 Mei 2012 - 16:07

    Je Lieve Neef:

    En je mist mij niet eens.. Nou lekker dan !! Mis jou wel hoor nichtje van me

  • 03 Mei 2012 - 19:28

    Vera:

    Lieve Died,

    Nederland is nou eenmaal een heel mooi kikkerlandje, maar één ding dat je niet hoeft te missen zijn de Nederlandse golven. Die zijn in Amerika vast veeeeeel Beter ;). Wat je dan weer wel mist is het prachtige lied 'I feel good' uit onze keeltjes.

    X

  • 07 Mei 2012 - 20:14

    Anneke:

    IK MIS JOU!!!!!!xxx

  • 13 Mei 2012 - 14:29

    Tanja:

    Ik moest weer bijna in mijn broek piesen van het lachen (die kan je wel in het Engels vertalen). Ik mis die momentjes wel hoor, die 'niet zo slimme acties'. Je hebt het in ieder geval niet van een vreemde ;). XXX

  • 24 Juni 2012 - 12:14

    PA:

    GEFELECITEERD MET JE VERJAARDAG EN NOG VEEL GELUK EN PLEZIER.

    PA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Didi en Tyler

Actief sinds 08 Sept. 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 42848

Voorgaande reizen:

28 November 2012 - 11 Januari 2014

Our New Zealand adventure

07 Maart 2011 - 07 Oktober 2012

Au pair in Amerika

10 Januari 2015 - 30 November -0001

De American adventure

Landen bezocht: