Trapped Outside - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Didi en Tyler de wilt- Gilbert - WaarBenJij.nu Trapped Outside - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Didi en Tyler de wilt- Gilbert - WaarBenJij.nu

Trapped Outside

Blijf op de hoogte en volg Didi en Tyler

22 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, National Park

'Trapped outdoors'

Owh Yeah! We zijn weer aan het reizen! Terug naar de vrijheid en onvoorspelbaarheid, heerlijk! Taranaki, Whanganui, Cape Pillaser, Wellington en dan nu opweg naar het Zuider Eiland! Houd je vast voor het geweldige verhaal in mijn ' goeie' Nederlands ;)

Nieuw Zeeland, het land van de vulkanen. Het grootste gevaar zou je denken heeft te maken met vulkanen --> aardbevingen/Tsunami?! Ik kan jullie bij deze mede delen dat één van de grootste gevaren hier bergglijders zijn.
Bergglijders? Wat is dat?
Alle wegen in Nieuw Zeeland gaan heel vaak (te vaak!) door bergen. De weg is meestal verdeeld met een stippellijn ( vaak ook niet) wat ons laat denken dat er twee auto's op passen (NIET!). Aangezien de wegen te vaak doro bergen gaan heb je te maken met bochten (gevaar 2) waar je vaak niet kan zien of er iemand van de andere kant komt! Met als gevaar nummer 3: als je een tegenligger hebt moet je uitkijken dat je niet te ver aan de kant gaat, voor je het weet lig je beneden aan de berg! O ja en je mag er 100 rijden, wat de kiwi's ( nieuw zeelanders) soms ook echt doen en wij rijden 30 ofzo.. hey hey wij genieten van het uitzicht!!! hahah..
Terug naar gevaar nummero 1: de bergglijders ( althans dat is hoe ik het vertaal in NL, in engels is het Erosion) De bergglijders ontstaan door zacht modder, regen en wind. Soms zie je hele stukken grond van een berg op de weg liggen!! (BTW we hebben er wat filmpjes van gemaakt)

Onze travels!
We begonnen op de ' Lost highway' wat een Nieuw Zeelandse snelweg is met een geweldig landschap! ( Lost Highway is een snelweg dat jaren geleden is gebouwd voor de boederijen hier, maar na heftige regen zijn alle kleine stadjes hier helemaal weggespoeld. Weer jaren later is het allemaal heropgebouwd, het is nog steeds zeer klein in populatie)
Van de ' Lost highway' kwamen we bij 'mike brewery' dit is een organise bierbrouwerij. Natuurlijk moetsen wij ff een aantal biertje proberen, en voordat we het wisten gingen we terug naar huis met een koffie bier ( heerlijk!).

Op naar de 'surfers highway' in Taranaki. De beste surf zou hier te vinden zijn, big smile op mijn gezicht:). Helaas, na drie dagen op Taranki te zijn geweest zijn we helemaal uit geregend en waren de golven niet echt surfbaar!

Het slechte weer bleef helaas ook de volgende dagen rond hangen, dus besloten we meer ' senic roads' ( wegen met geweldig landschap) in de Whanganui regio te rijden, zodat we droog binnen konden blijven maar toch nog wat konden zien. Miljoenen jaren terug lag dit hele gedeelte van Nieuw Zeeland onderwater waardoor nu oude fossilen in de muren zijn te vinden, heel bizar!

We besloten om stalten te maken richting Wellington, met een kleine detour naar Cape palliser. Van Whanganui tot Upper hut kon je allemaal plaatsen vinden waar ze de Lord of The Rings hebben gefilmpd.
Er was een storm onderweg (Informatiebalie had ons vriendelijk geinformeerd), dus we besloten al vroeg naar een kamping spot te gaan zoeken, waar we uiteindelijk een poging tot vissen waagde. Wat in Nieuw Zeeland een ' hot' item is om je eigen vis te vangen en die dezelfde avond nog heerlijk klaar te maken. ( ik laat het je weten wanneer het ons eindelijk lukt!). En daar was dan eindelijk de beruchte storm!
Stort regen en windsnelheden van 200 km/u. De auto was aan het wiegen als een gek. Wij kwamen zelfs tot een moment dat we ons afvroegen hoeveel wind er nodig is om de auto om ver te blazen? Later scheen dat heel Nieuw Zeeland in de depressie van de storm lag ( nog nooit gebeurt) en dat er door het gehele land torando warnings was, bomen hele wegen afsloot, bergslijdingen waren, overstromingen waren en gebieden waar geen stroom was.

Cape palliser was geweldig! Wat een uitzicht van de cliffs en het landschap! Voor we het wisten landen we op een school met zeehonden, die lagen gewoon langs de weg te chille!
We waren het een beetje zat om zo opgesloten in de auto te zijn, dus besloten we de Pinnacles walk te doen. Dat is een wandeling dat je naar een berg bracht dat pilaren heeft dat gecreeerd is door regen en wind, heel gaaf om te zien. Het eerste gedeelde van de wandeling was saai door het regen forest, maar de terugweg was naast de pilaren naast een rivier ( vanwegen het aantal regen was het een rivier). Het was mooi om deze pilaren te zien en wetende dat regen en wind dit allemaal doet door de jaren heen. De wandeling was nog niet over, want op de terugweg moesten we een rivier oversteken om terug bij onze auto te komen.
Heel avontuurlijk bleven we zoeken om droog naar de andere kant te komen, wat onmogelijk was! Het was een leuk tripje, we waren zeikes nat maar hadden zoveel lol!

Toen gebeurde het ... een wonder! De ZON! Hop naar Wellington en wat een goed plan was dat, want Wellington was geweldig. Van het zien vanaf een berg van het lopen in de stad. Om weer even het stads gevoel te hebben was apart. Zo waren even vergeten dat rond een uurtje of 5 file is oeps! of dat het betaald parkeren is overal! Eenmaal de realitie check te hebben gehad konden we dan heerlijk genieten van deze geweldige stad.
Na wat shoppen met mijn man hebben we ook heerlijk cultureel gedaan en zijn we naar de te Papa en weta museum geweest. De weta museum is eigenlijk een bedrijf dat alle special effects in vele films doet ( avatar, planet of the apes, king kong, Lord of the rings, the hobbit etc.). Het was gaaf om te zien hoe een creatief koppel een klein bedrijfje opzetten van het creeëren van fantasie poppen en uitgroeien tot een groot bedrijf dat nu van alles in SF doet!
Natuurlijk moetsen we ook even naar Mac's bier brouwerij om wat heelrijke biertjes te proeven hihi..

Hoe werkt het Kamperen voor ons?
Je moet zeer creatief zijn met vele dingen zoals: eten/drinken, douche, hygiene en slaapplaatsen!
Omdat Tyler ook lekker als een Nederlander gedraagt willen wij het liefst alles zo goedkoop mogelijk doen en als het kan voor gratis!
Slapen: Zo proberen we altijd een kosteloos plekje te vinden om te overnachten. De enige regel die geld voor ons is dat er een wc moet zijn. Je vind een plekje in de bosjes en voor je het weet slaap je op de mooiste plekjes in Nieuw Zeeland! Het is zelfs mogelijk is een stad als Wellington!
Eten: Als we vlees willen moeten we dat op de dag zelf kopen. Fruit/ sla en groeten zijn maar een aantal dagen houdbaar dus we kopen altijd maar 3 stuks van alles of een klein krop sla. Eten in potten is nog steeds een uitkomst: spagetti, soups, hotspots, groente. Beetje van maggie en een beetje van Didi;) Ik maak nog steeds mijn eigen meuslibars!! En dat alles op 1 gaspitje!
Water is het grootste probleem, we hebben 25 liter in de auto, waar we doorheen razen in 3 dagen! We verzamelen water op de gekste plekken en we weten dat veel riviertjes vanuit de bergen vers water heeft, wat heerlijk is!
Douche: Babydoekjes gebruiken we voor de dagelijks 'schoonmaak'. Soms zijn er kraantjes met water waar ik mijn haar in kan wassen, maar voor echt douche moeten we naar een zwembad/zee/rivier of een publieke douche! Inderdaad op dit moment zijn wij niet te schoonste, maar de deo en parfum werken goed! En de muggen en (damn!) zandvliegen vinden ons nog steeds lekker dus denk dat het zo erg nog niet is!

Owh owh! Bijna vergeten, we hebben een hollandse molen gevonden. Natuurlijk hadden ze veel overheelijke Nederlandse spulletjes wat wij natuurlijk even moesten inslaan. Voor we het wisten gingen we met een tas vol borrelnootjes, speculaasjes, kaas, vruchtenhagelslag en drop de deur uit!!! Heerlijk:)

Laters, mades!!!

• 22 Oktober 2013 - 14:49

MAmsie:

Geniet nog maar van je laatste. Maandjes. Als je terug ben ga ik lekkerhollands koken xxx