aftellen is begonnen:( - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Didi en Tyler de wilt- Gilbert - WaarBenJij.nu aftellen is begonnen:( - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Didi en Tyler de wilt- Gilbert - WaarBenJij.nu

aftellen is begonnen:(

Blijf op de hoogte en volg Didi en Tyler

27 December 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Surviving the SANDFLIES!

Het grootste geheim van Nieuw Zeeland zijn de zandvliegen en wij weten nu waarom. Als de mensheid wist van deze kleine vampiertjes in Nieuw Zeeland ( enige land waar ze te vinden zijn), dan zou Nieuw Zeeland in ieder geval 50% van de bussinis aan touristen verliezen. Ze zijn overal, maar de grootste families zijn in het zuidwesten vanwegen het regenwoud daar en die kleine monstertjes hebben we ontmoet! Eerste zie je er 1 dan zie je zijn broertje, zijn nichtje, neefje, buurman. Voor je het weet zijn je benen zwart met deze kleine vampiertjes die je bijten voor je bloed! BLUH!

Genoeg over deze kleine stinkers! Het is een tijd geleden dat ik een updatje eruit heb gegooit en de laatste keer waren we in Chrichurch. Inmiddels zijn we terug op het Noorden Eiland, we hebben dus een hoop gedaan! Na Chrischurch zijn we door gevlogen naar Duniden.

Duniden schijnt altijd een plek te hebben waar geweldige surf is. De surf was super en voor we het wisten bleven we hier een week! Hier kwamen een stelletje tegen die we al eerder in Chrichurch hadden ontmoet Leah en Simon. Beide surfers. Simon net als ik wat beter en Leah net als Tyler een beginner of te wel voor beide partijen was het een positieve ervaring! De plek waar we elke avond sliepen ( gratis) was direct aan het strand rondom grote stene bergen met tunnels, elke avond hadden een lekker kampvuurtje met wat biertjes, gepofte aardappels en onze nieuwe vrienden. Gedurende de dag waren aan het surfen, zonnen, shoppen of aan het eten op de farmers market! Of te wel optimaal genieten!

Na Duniden waren de Catlins aan de beurt, dat is het meest zuidelijke puntje van Nieuw Zeeland. Natuurlijk moest er weer gesurft worden en voor we het wisten hadden we wel 5 tot 10 hector dolfijnen om ons heen surfen. Daarnaast zagen we dan eindelijk een Geel gehoogde Peguin, Te grappig die beestjes hoe ongemakkelijk ze lopen! De bomen in de Catlins groeien hier zijwaards vanwegen de harde winden die hier zijn, wat een bizar beeld geeft.

Na een aantal weken veel te hebben gesurft begonnen onze lichamen het een beetje te begeven. Dus besloten we lekker de toerist uit te hangen en te reizen door het midden en het westen van het land. Volgende stop was Milfort Sounds met volgend Queenstown, Tasman Glacier, MT cook, Haast, Wanaka, Fox glacier, Frans Jozef Glacier, Wild westcoast, pancake rocks, Arturs Pass door naar Nelson, Golden bay met onze laatste stop in Kaikoura. (jeetje wat heen hoop)

- Mifort sounds, de highlight van meeste toeristen. Hier is het waar je wandelingen van dagen tot weken kan doen. Aangezien het slecht weer was besloten wij dit de hand te zwaaien. Maar we moetsen het zien, dus reden we door de Sounds. Wat geweldig! Zo veel bergen die bedekt zijn met sneeuw en zoveel kleine en grote watervallen. Soms had je het gevoel dat je op een andere wereld zat met hoge muren (bergen) om je heen!Ook de bekende Papagaai Kea leeft hier en je ziet ze over al!
Hier zagen we een oud klas genootje van mij, bizar he!

- Queenstown, Eens tad in het midden van het land tussen de bergen met witte toppen, Direct aan een meer met helder turqiouse blauw water. De landschap is zo moeilijk te beschijven, maar het was ongelovelijk mooi!. Het stadje zelf is klein, met de beste burgers in Nieuw Zeeland! Ferg Burger.. mmmh....

- Mt Cook! Een van de bekenste druk bezochte bergen in Nieuw Zeeland vanwegen de puntige vorm dat het heeft. Wij deden de Hooker valley track en dat eindigde bij de Hooker Glacier. Onderweg was het bewolkt maar elke keer dat we dichterbij kwamen zagen we meer en meer van MT Cook! Met als hoogste punt dat we eindelijke aankwamen en MT Cook zagen, wat een bizarre berg. Zo puntig! De Glacier was vol met ijsblokken ( weer iets op ons lijstje dat we nooit hadden gezien)

- Fox Glacier en Frans Jozef Glacier zijn beide heel erg veranderd in de laatste 5 jaar. Er hingen foto's van hoe het er uitzag in 2008 en dan kon je voor jezelf zien dat er bijna niks van over is nu! Heel bizar en eng! Maar nog steeds gaaf dat een Glacier vol met sneeuw en ijs tussen bergen ligt en jij daar loopt in een korte broek omdat het 25 graden is!

- De west coast is bekend voor hun aparte steenformatie in de zee. De pancake rock zijn een van die stenen, ze lijken net op pannekoeken die op elkaar zijn gestapeld! Heel apart.

Tussen door hadden we onze maatjes weer ontmoet en zijn we voor een kleine surfsessie gegaan! Simon en Leah hadden de dag ervoor een groep Orka's gezien in de Baai waar we nu aan het surfen waren. IEW!!!!!!

- Dan eindelijk was Arturs pass aan de beurt. Een snelweg dat tussen de bergen gaat naar de oostkust. Met geweldige wandelingen en een 130 meter hoge waterval. Daarnaast hebben we een hele nieuwe ervaring gehad met een grot! Een Grot waar water doorheen stroomde en bekend is om doorheen te klimmen, wat wij natuurlijk ook moesten doen! Ik kan je vertellen je word even uit je comfort zone gehaald. KLimmen op watervallen, soms was je schouder diep en het enige wat je had was je lampje op je hoofd! Whoehoehoehoe!!

- Na het lopen in grotten had ik het er wel mee gehad, nooit meer zei ik! De grot Ngurau Caves heeft pilaren had dat gecreeerd was door water over miljoenen jaren. Dat moest gezien worden!

- In de Golden bay hadden we een oog op een campinggrond aan het strand, om daar te komen moesten we een modderweg op. Modderweg vanwegen de regen, we hadden een Local iemand gevraagt hoe de weg was en hij zei, Pies of Cake! Maar dat was zeker geen pies of Cake. De pies of cake was ver te vinden!
Eenmaal aangkomen bij het strandje, was het helemaal waard! Golden bay, Goude baai, geel/ oranje strand met Turqiouse water! Zo mooi ongelovelijk. Leek wel of we op een Tropisch strand ergens in de Bahama's waren. Een strand dat je dagelijks in van die reisfilmpjes ziet! Geweldig!
In Golden Bay was er een steenformatie te vinden heetende Apple Rock. Apple rock is een steen die zeer bekend is vanwege de vorm. Het lijkt net op een appel dat in tweeen is gedeeld!

Na de Golden Bay vonden we een geweldig plekje direct aan het strand en een rivier in de Middle of Nowhere! Of te wel je moest een gat graven als je naar het toilet moest!
Een van de dingen die wij super vonden was het bodyboarden op een rivier! En deze rivier had nog al een flow, dus hier moesten we ingaan. Na een half uur lopen hadden we een lange flow te gaan! Soms was de rivier heel ondiep en werd je overal heen gegooid en soms was het heel diep dat we probeerde de grond aan te raken, wat twee keer ons lichaam was! Heel bizar, maar we hadden zoveel plezier!

Jeetje wat een hoop! Sorrie sorrie! Na zoveel te hebben gereist waren we er wel even klaar mee en besloten we naar Kaikoura te gaan vanwege de surf en de geweldige omgeving.
Daar hebben we bijna twee weken direct aan het strand gewoont, beetje surfen en heerlijk lezen. Ben zelf de Hunger Games begonnen en nu in het laatste boek, Whoep WHoep!!

Zat laatst te denken mij engels lerares zou heel trots op mijn zijn want ten eerste heb ik ongeveer 12 boeken dit jaar gelezen waarvan 10 engels waren! En Tyler maar zeggen dat mijn engels te goed word.. hihi..

Nou zie jullie snel! 3weekjes??!

en voor de snelle vogels even wachten voor de foto's:)

• 06 Januari 2014 - 14:45

Doortje:

Aah geniet nog maar heeeeeeel erg (zelfs van de sandflies)! Wij missen het echt heel erg!